#
  • Oferta
    • Raportowanie zarządcze
    • Konsolidacja finansowa
    • Budżetowanie i prognozowanie
    • Planowanie i analizy HR
    • Alokacja kosztów
    • Sprawozdania finansowe
    • MSSF16
  • Rozwiązania
    • Nowoczesny kontroling
    • Optymalizacja procesów controllingu
    • System IT dla controllingu
    • Enterprise Performance Management (EPM)
    • Business Intelligence (BI)
    • Integracja z systemem ERP
    • Integracja z Microsoft Excel
  • Specjalizacje
    • Controlling finansowy
    • Controlling sprzedaży
    • Controlling produkcji
    • Controlling logistyki
    • Controlling marketingu
    • Konsolidacja sprawozdań finansowych
  • Nasi Klienci
  • Case studies
  • Blog
  • Kontakt
budżet kosztów

Czym jest budżet kosztów?

Budżet kosztów wyznacza ramy autonomii kierowników jednostek lub komórek organizacyjnych. Korzystając z miar finansowych definiuje ograniczenia, w których mogą się oni poruszać realizując cele i zadania podległych działów. W praktyce controllingu budżet kosztów odnosi się do kosztów działalności operacyjnej rejestrowanych kont "4" lub "5".

Budżet kosztów w systemie controllingu

Nie wiem czy ekspertom w dziedzinie kontrolingu udało się ukuć jakąś zgrabną definicję dla budżetu kosztów. Najłatwiej chyba przyjąć, iż budżet kosztów obejmuje zdarzenia gospodarcze, które docelowo rejestrowane będą na kontach segmentu „4” i / lub „5” zakładowego planu kont. To chyba najprostsza formuła definiująca „czym jest budżet kosztów”.

Niezależnie od konstrukcji planu kont przedsiębiorstwa oraz „mechaniki” działania systemu finansowo-księgowego, odpowiednio zaprojektowany i przygotowany budżet kosztów powinien umożliwić uzyskanie planowanego Rachunku Zysków i Strat zarówno w wariancie kalkulacyjnym jak i porównawczym. By tak się stało konieczna jest właściwa struktura pozycji kosztowych oraz wydzielenie centrów odpowiedzialności. Linie kosztowe najczęściej pokrywają się z analityką kont rodzajowych segmentu „4”. Z kolei centra odpowiedzialności wiążą się wprost ze strukturą organizacyjną firmy. Odpowiednie grupowanie departamentów i działów (czasem odwzorowane na kontach segmentu „5”) pozwala uzyskać prezentację kosztów w układzie kalkulacyjnym.

Przykłady budżetów kosztów

Centra odpowiedzialności, określane w różnych firmach także jako Miejsca Powstawania Kosztów (MPK) lub Centra Kosztowe (ang. Cost Centers), wynikają wprost ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa. Tu oczywiście szczegółowość i głębokość analityki wiąże się bezpośrednio z modelem biznesowym oraz skalą działalności przedsiębiorstwa. Typowe ośrodki odpowiedzialności występujące w firmach wykorzystujących budżet kosztów obejmują:

Budżet kosztów produkcji

Na tą pozycję składają się koszty bezpośrednie oraz pośrednie ponoszone przez wydziały produkcyjne i pomocnicze. Budżetowanie kosztów produkcji jest istotnym elementem procesów controllingu produkcji.

Budżet kosztów bezpośrednich usług dla Klientów

Budżet kosztów bezpośrednich w pewien sposób odpowiada kosztom produkcji w firmach usługowych. Kategoria ta obejmuje m.in. koszty zespołów projektowych, podwykonawców lub materiałów związanych ze świadczeniem usług dla Klientów firmy.

Budżet kosztów sprzedaży

Do budżetu kosztów sprzedaży zaliczyć możemy koszty funkcjonowania sklepów i salonów sprzedaży. W grupie tej znajdziemy również koszty handlowców i przedstawicieli oraz prowizje dla pośredników. Część firm do tej kategorii kosztów sprzedaży kwalifikuje także koszty logistyki wyjściowej – obsługa magazynów i dostaw do klientów (w naszym przykładzie pokazane jako osobna pozycja budżetu kosztów).

Budżet kosztów marketingu

Budżet kosztów marketingu obejmuje koszty związane z promocją produktów i usług spółki. Kategoria ta agreguje wydatki reklamowe, udział w wystawach i targach oraz wszystkie inne wydarzenia i materiały, których celem jest prezentacja oferty potencjalnym Klientom.

Budżet kosztów logistyki

Budżet kosztów logistyki agreguje wydatki związane z magazynowaniem i dostawą towarów, produktów gotowych oraz materiałów do produkcji. Typowo obejmuje koszty związane z funkcjonowaniem magazynów, centrów logistycznych czy floty.

Budżet kosztów ogólnego zarządu

Zawiera całość kosztów związanych z funkcjonowaniem departamentów i działów centrali. Określany czasem także jako budżet kosztów administracyjnych obejmuje działy wspierające takie jak Finanse, HR, IT, Administracja. Bardzo często kluczowym elementem budżetu kosztów ogólnego zarządu są koszty wynagrodzeń pracowników centrali.

Budżetowanie kosztów w układzie rodzajowym

Przedstawione przykłady prezentują koszty w układzie kalkulacyjnym rachunku wyników. Koszty produkcji, sprzedaży czy administracji to pozycje typowe dla raportowania w układzie kalkulacyjnym. Drugim wymiarem planowania kosztów jest struktura rodzajowa wydatków. Odpowiada ona układowi porównawczemu rachunku zysków i strat. 

Układ rodzajowy budżetu kosztów odpowiada najczęściej pozycjom analitycznym zakładowego planu kont. Większość firmy tworzy budżet na poziomie pojedynczych kont księgowych lub grup agregujących kilka kont analitycznych. Na poziomie syntetycznym zwyczajowo znajdziemy grupy znane z układu raportowania zgodnie z ustawą o rachunkowości:

  • Amortyzacja
  • Usługi obce
  • Podatki i opłaty
  • Wynagrodzenia
  • Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
  • Pozostałe koszty rodzajowe

W praktyce firmy kształtują elastycznie pozycje budżetowania kosztów rodzajowych, tak by optymalnie dopasować szczegółowość planowania do modelu biznesowego i potrzeb systemu informacji zarządczej. W modelu budżetowym bardzo często stosowane są różne techniki planowania, które pozwalają na powiązanie kosztów zmiennych z odpowiednimi parametrami i nośnikami kosztów. 

Dla przykładu koszty energii elektrycznej i mediów mogą być planowane w modelu zużycie * stawka jednostkowa. Z drugiej strony planowanie kosztów wynagrodzeń oraz innych kosztów związanych z pracownikami jest często procesem realizowanym przez dział kadr i płac. Jeżeli budżet wynagrodzeń tworzony jest na poziomie pracowników i wakatów to controlling najczęściej otrzymuje jedynie dane zawierające zbiorcze koszty poszczególnych jednostek.

System do budżetowania kosztów

W firmach zatrudniający 100 lub więcej osób, budżet kosztów staje się istotnym elementem systemu zarządzania. Menedżerowie jednostek biznesowych mogą realizować cele biznesowe w ramach ograniczeń ujętych w budżecie . Z tego względu większość firm włącza kierowników działów i departamentów do prac nad przygotowaniem budżetu kosztów.

W takiej sytuacji w proces budżetowania kosztów zaangażowanych jest zazwyczaj kilkadziesiąt osób. By zapewnić odpowiedni przepływ informacji i koordynację w procesie wskazane jest wykorzystanie odpowiednich narzędzi. Z tego względu coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie dedykowanego systemu do budżetowania. Odpowiednio skonfigurowane narzędzia skracają czas i poprawiają jakość pracy całego zespołu w trakcie przygotowania budżetu kosztów.

31 sty 2023

Prognozowanie Cash Flow – różnice w planowaniu metodą pośrednią i bezpośrednią

Prognoza Cash Flow stanowi w firmie istotne narzędzie dyrektorów finansowych. Dobrze przygotowany Cash Flow zarówno w wariancie bezpośrednim jak i pośrednim pozwala na efektywne zarządzanie płynnością firmy. Czym w praktyce różni się podejście pośrednie i bezpośrednie do raportowania i planowania przepływów pieniężnych?
Więcej
18 sty 2023

Kluczowe wskaźniki efektywności – projektowanie KPI w organizacji

Czym są kluczowe wskaźniki efektywności i jakie KPI powinny być uwzględniane w codziennej pracy kontrolerów i analityków? W praktyce takim wskaźnikiem może być dowolny parametr opisujący wyniki określonych działań. Najważniejsze w stosowaniu KPI jest właściwy dobór kluczowych miar dla danego obszaru biznesu.
Więcej
10 sty 2023

Prognoza przepływów pieniężnych – efektywne zarządzanie płynnością firmy

Prognoza przepływów pieniężnych jest jednym z niezbędnych narzędzi CFO. Możliwość zaplanowania Cash Flow w perspektywie krótko- i średniookresowej pozwala na efektywne zarządzanie płynnością firmy. Jak zatem przygotować budżet i prognozę Cash Flow, żeby stanowiła dobre źródło informacji dla osób zarządzających?
Więcej
05 sty 2023

Program do budżetowania – funkcje i korzyści z wdrożenia

Nowoczesny kontroling potrzebuje odpowiednich narzędzi informatycznych. Program do budżetowania pozwala skutecznie automatyzować i optymalizować procesy przygotowania budżetów i prognoz. Jak działają programy do budżetowania? Czym różni się program do budżetowania od arkusza kalkulacyjnego? Poniżej prezentujemy przegląd możliwości i funkcji programów do budżetowania.
Więcej
19 gru 2022

Wskaźniki efektywności biznesu z perspektywy controllingu

Koniec roku to idealny czas, aby spojrzeć z boku na obecnie funkcjonujące procesy i narzędzia controllingu w firmie. Warto zastanowić się czy są one właściwe do aktualnych potrzeb biznesu. Co może być priorytetem dla działów controllingu w nadchodzącym roku? Jak istotną rolę stanowią dla organizacji wskaźniki efektywności?
Więcej
24 lis 2022

Optymalizacja controllingu w firmie

Dobrze działający controlling w firmie wspierany przez rozwiązania informatyczne skutecznie usprawnia zarządzanie organizacją. Dedykowany system controllingu zintegrowany z używanymi w firmie systemami pozwala na automatyzację procesów zbierania i przetwarzania danych operacyjnych i finansowych. Dzięki dobrze rozwiniętemu controllingowi zapewniamy swojej organizacji nie tylko właściwą kontrolę bieżącej sytuacji ekonomicznej spółki, ale także...
Więcej
09 lis 2022

System controllingowy – jaki wybrać?

Sprawny system controllingu to podstawa efektywnie działającego działu controllingu i generowania odpowiedniej informacji zarządczej. Odpowiednie oprogramowanie pozwoli zoptymalizować pracę kontrolerów i analityków. Właściwie przetworzone dane umożliwią skuteczne planowanie, kierowanie, kontrolowanie oraz motywowanie, które przełoży się na podejmowanie trafnych decyzji dotyczących operacyjnych i strategicznych działań w przedsiębiorstwie.
Więcej
20 paź 2022

Alokacja kosztów w systemie controllingu

Praktyczne doświadczenia z projektów wdrożeniowych u użytkowników systemu FlexiReproting pokazują, że alokacja kosztów stanowi ważny element w modelach controllingu dużych i średnich firm. Alokacja kosztów jest narzędziem pomagającym zrozumieć rentowność. Możliwość odpowiedzi na pytanie „gdzie lub na czym zarabiamy jako firma?” ma fundamentalne znaczenie dla poprawy efektywności i wyznaczaniu kierunków...
Więcej
04 paź 2022

Controlling projektowy a rozpoznawanie przychodów

W przypadku firm projektowych fakturowanie przychodów bardzo często nie jest współmierne w czasie z ponoszeniem kosztów związanych z realizacją kontraktu. Oczywiście, dbając o płynność każda firma stara się powiązać harmonogram płatności z zaawansowaniem prac lub postępem w dostarczaniu określonych produktów cząstkowych. Mimo to, w negocjowanych indywidualnie kontraktach możliwe jest pełne...
Więcej
14 wrz 2022

Controlling projektów w firmie

System controllingu w firmach projektowych znacznie różni się od tradycyjnych rozwiązań stosowanych przez przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe czy handlowe. Poniżej przedstawiamy zakres typowych praktyk controllingu projektowego opierając się na przykładach firm, które wspólnie z FlexiSolutions stworzyły nowoczesne narzędzia zapewniające integralność raportowania wyników zarządczych i monitorowania efektywności kontraktów.
Więcej
26 sie 2022

Konsolidacja sprawozdań finansowych – polecane publikacje

Wszyscy specjaliści od konsolidacji finansowej, rozpoczynając swoją ścieżkę zawodową w tym zakresie, poznają jej teoretyczne i praktyczne aspekty m.in. dzięki licznym przewodnikom i publikacjom na jej temat. W ramach Flexi Solutions stworzyliśmy własne zestawienie książek - top 4 książki w tematyce konsolidacji. Nasze propozycje to przewodniki w zakresie przygotowania skonsolidowanych...
Więcej
zmiana umowy leasingu
29 kwi 2022

Zmiany umowy leasingu zgodnie z IFRS 16

Praktyczne przykłady rozpoznawania zmian w umowie leasingu zgodnie z regulacjami IFRS 16. W jakich przypadkach należy zmodyfikować pierwotną wycenę umowy? Kiedy i w jaki sposób zaprezentować zmianę zakresu leasingu jako nowy kontrakt?
Więcej

Dowiedz się więcej jak nasze rozwiązania pomogą usprawnić controlling w Twojej firmie

NAPISZ DO NAS
#

Skuteczne rozwiązania IT dla controllingu, budżetowania, prognozowania i konsolidacji finansowej.

Rozwiązania

  • Raportowanie zarządcze
  • Budżetowanie i prognozowanie
  • Konsolidacja finansowa
  • Controlling HR
  • Alokacja kosztów
  • MSSF 16

Nawigacja

  • Start
  • Oferta
  • Specjalizacje
  • Case studies
  • Polityka Prywatności
  • Kontakt
  • +48 22 351 13 82
  • kontakt@flexisolutions.pl
  • al. Solidarności 171, 00-877 Warszawa
  • +48 22 351 13 82
  • kontakt@flexisolutions.pl
  • al. "Solidarności" 171, 00-877 Warszawa

Odwiedź nas na:

Odwiedź nas na:

2021 FlexiSolutions. All rights reserved.

  • Raportowanie zarządcze
  • Budżetowanie i prognozowanie
  • Konsolidacja finansowa
  • Planowanie i analizy HR
  • Alokacja kosztów
  • Sprawozdawczość finansowa
  • Specjalizacje
  • Case studies
  • Nasi Klienci
  • Blog
  • Kontakt
Facebook-f Linkedin

Co cię interesuje?

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.