#
  • Oferta
    • Raportowanie zarządcze
    • Konsolidacja finansowa
    • Budżetowanie i prognozowanie
    • Planowanie i analizy HR
    • Alokacja kosztów
    • Sprawozdania finansowe
    • MSSF16
  • Rozwiązania
    • Nowoczesny kontroling
    • Optymalizacja procesów controllingu
    • System IT dla controllingu
    • Enterprise Performance Management (EPM)
    • Business Intelligence (BI)
    • Integracja z systemem ERP
    • Integracja z Microsoft Excel
  • Specjalizacje
    • Controlling finansowy
    • Controlling sprzedaży
    • Controlling produkcji
    • Controlling logistyki
    • Controlling marketingu
    • Konsolidacja sprawozdań finansowych
    • Planowanie sprzedaży
  • Nasi Klienci
  • Case studies
  • Blog
  • Kontakt
  • NAGRANIA
budżetowanie centrów odpowiedzialności

Jak przygotować budżet centrów odpowiedzialności?

Przygotowanie i monitorowanie budżetu centrów odpowiedzialności jest istotnym elementem controllingu kosztów przedsiębiorstwa. Planowanie kosztów rodzajowych według MPK często angażuje menedżerów biznesowych. Artykuł stara się odpowiedzieć na pytanie jak przygotować dobry budżet centrów odpowiedzialności.

Z jaką szczegółowością tworzyć budżet centrów odpowiedzialności?

Ramy dla budżetowania kosztów centrów odpowiedzialności wyznaczają najczęściej słowniki systemu księgowego – konta segmentu „4” oraz MPK. To poziom na którym większość firm budżetuje koszty. Takie podejście zapewnia później łatwą kontrolę realizacji budżetu w zestawieniu z danymi rzeczywistymi rejestrowanymi w ewidencji księgowej firmy.

Szczegółowość przygotowania budżetu centrów odpowiedzialności wymaga kompromisu pomiędzy dążeniem do dokładności planowania oraz pracochłonnością procesu. Firmy posiadające rozbudowaną analitykę kont rodzajowych w systemie księgowym decydują się czasem na budżetowanie kosztów na poziomie syntetycznym. W ten sposób powstają grupy kosztów rodzajowych na potrzeby budżetu i monitorowania jego realizacji. Agregacja ma na celu sprowadzenie budżetu kosztów do 30-60 linii planistycznych.

Przedsiębiorstwa dążące do maksymalnej trafności danych budżetowych czasem wybierają kierunek odwrotny. Na potrzeby budżetu wydzielane są linie planistyczne stanowiące uszczegółowienie czy też rozwinięcie zakładowego planu kont. Ich celem jest zejście w budżecie do poziomu umów i powtarzalnych transakcji, które menedżerowie centrów odpowiedzialności są w stanie odpowiednio oszacować i zaplanować. Często taka forma planowania wynika z ograniczeń systemu księgowego.

Koszty projektów a budżety centrów kosztowych

Rozszerzeniem budżetu może być wydzielenie w nim kosztów projektów. Część firm dzieli koszty centrów odpowiedzialności na działalność bieżącą (wsparcie obecnych procesów biznesowych) oraz projekty. Taka struktura wykorzystywana jest zarówno w trakcie budżetowania jak i późniejszego monitorowania realizacji. Ujęcie w budżecie dodatkowej analityki projektowej pozwala w sposób transparentny uzasadnić wzrost kosztów jednostek zaangażowanych w strategiczne inicjatywy przedsiębiorstwa.

Budżety lokalne i centralne

Patrząc z perspektywy odpowiedzialności budżetowej w procesie budżetowania kosztów możliwe jest wyróżnienie pozycji planowanych lokalnie oraz centralnie. Koszty budżetowane lokalnie pozostają w pełnej dyspozycji menedżera centrum odpowiedzialności. To on odpowiada za ich właściwe zaplanowanie i później jest rozliczany z ewentualnych przekroczeń budżetowych. Budżety centralne odnoszą się do pozycji, w których odpowiedzialność merytoryczna za dany rodzaj kosztów spoczywa na określonej komórce centrali. W takich przypadkach jedna osoba planuje daną pozycję kosztów dla wszystkich jednostek organizacyjnych. Monitorowanie realizacji budżetów centralnych przebiega krzyżowo – odchylenia analizowane są zarówno w perspektywie pozycji kosztowych jak i centrów odpowiedzialności.

Podział kosztów na centralne i lokalne wynika bezpośrednio z podziału kompetencji w danym przedsiębiorstwie. Praktyka delegowania odpowiedzialności za określone pozycje kosztowe jest indywidualną decyzją każdej firmy. W skrajnych przypadkach całość kosztów organizacji może być planowana zarówno lokalnie jak i centralnie. Zdecydowana większość firm łączy w swych modelach budżetowych oba podejścia. Wśród pozycji planowanych centralnie znajdziemy na przykład czynsze, szkolenia dla pracowników czy koszty IT.

Proces budżetowania centrów odpowiedzialności

Jak wygląda proces tworzenia budżetu centrów kosztowych? W jednym z wariantów dysponenci kosztów otrzymują do wypełnienia puste formatki, które mogą dodatkowo zawierać informacje o danych historycznych. Planowanie eksperckie bazuje na specjalistycznej wiedzy, parametrach makroekonomicznych, planach rozwojowych spółki oraz założeniach budżetowych. W kolejnym kroku konsolidacja budżetów bottom-up pozwala uzyskać perspektywę łącznych kosztów przedsiębiorstwa.

Alternatywnie odpowiedzialność za przygotowanie inicjalnej wersji budżetu przejmuje dział finansowy. Kontrolerzy samodzielnie przygotowują propozycję budżetu. Dokonują analizy danych historycznych, eliminują wpływ zdarzeń jednostkowych oraz uwzględniają wszystkie inne parametry. Zaangażowanie menedżerów operacyjnych ogranicza się do akceptacji lub korekty propozycji przygotowanych przez controlling.

W obu wariantach planowanie kosztów centrów odpowiedzialności wymaga wniknięcia w specyfikę każdej pozycji. Dobrą praktyką jest klarowne sformułowanie założeń budżetowych oraz zapewnienie transparentnego dostępu do danych historycznych. Możliwość pełnej analizy transakcji składających się na koszty bieżącego okresu pozwala wyeliminować wpływ zdarzeń jednorazowych oraz uwzględnić w budżecie zmiany warunków lub umów dla powtarzalnych kosztów operacyjnych.

Rola oprogramowania w przygotowaniu budżetów centrów kosztowych

Budżetowanie kosztów w systemie IT przebiega zdecydowanie sprawniej niż proces realizowany wyłącznie za pomocą arkusza Excel. Oprogramowanie do budżetowania i prognozowania automatyzuje pracę z formatkami planistycznymi. System automatycznie wygeneruje, roześle i skonsoliduje formularze budżetowe zgodnie ze strukturą budżetowania centrów odpowiedzialności. Dysponenci kosztów otrzymają dostęp wyłącznie do swoich centrów kosztowych lub pozycji budżetowych. 

Z perspektywy controllingu system do budżetowania zwiększy możliwość symulacji i analiz w procesie planowania budżetu. Kontrolerzy i analitycy docenią opcje przegotowania wstępnej propozycji budżetu dla działów biznesowych czy równoległej pracy nad alternatywnymi scenariuszami planu.

19 maj 2023

Korzyści związane z wdrożeniem systemu do konsolidacji finansowej

Wzrost grup kapitałowych doprowadza do momentu, kiedy spółki mają dużą motywację do zastąpienia arkuszy Excel specjalistycznym systemem do konsolidacji. Jakie korzyści niesie ze sobą taka inwestycja w nowe rozwiązanie IT? Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych usprawnień, które mogą stanowić cele szczegółowe w procesie wyboru i uruchomienia systemu do konsolidacji finansowej.
Więcej
28 kwi 2023

Wdrożenie systemu informatycznego do budżetowania – wywiad

Zanim spółka zacznie wdrażać system informatyczny do budżetowania warto podsumować kilka kwestii. Jak system do budżetowania wspomaga prace kontrolera? Na ile kokpity menedżerskie mogą wspomóc pracę managera? Jakie trudności można napotkać podczas takiego wdrożenia i jak skutecznie spółka może się do niego przygotować?
Więcej
30 mar 2023

System do budżetowania – przykładowe zastosowania

Funkcjonalny i elastyczny system do budżetowania pozwalający na budowę modelu planistycznego dokładnie dopasowanego do procesów i struktury organizacyjnej konkretnej organizacji to narzędzie poszukiwane przez dzisiejszych kontrolerów i ich firmy. Spółki szukając programu do budżetowania skupiają się na poszczególnych elementach procesu budżetowania, który jest dla nich istotny.
Więcej
03 mar 2023

KPI HR – przykłady wskaźników stosowanych w obszarze zasobów ludzkich

Kluczowe Wskaźniki Efektywności (ang. KPI, Key Performance Indicators) znajdują zastosowanie w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Jednym z typowych kontekstów wykorzystania KPI są zasoby ludzkie.
Więcej
24 lut 2023

Metody planowania sprzedaży – top-down, bottom-up czy middle-out?

Przy planowaniu sprzedaży możliwe jest zastosowanie metody top-down, bottom-up lub middle-out. Podpowiadamy co oznaczają te pojęcia i jak wybrać odpowiednią metodę. należy pamiętać, że metoda planowania sprzedaży musi być dobrana do struktury i modelu biznesowego firmy.
Więcej
22 lut 2023

WEBINAR: Narzędzia controllingu HR

Unikalne warsztaty online dopasowane do potrzeb kontrolerów i analityków HR. Zapraszamy na bezpłatne spotkanie polecane dla wszystkich, którzy szukają inspiracji dla optymalizacji i automatyzacji raportowania, budżetowania i prognozowania zatrudnienia oraz kosztów osobowych.
Więcej
15 lut 2023

Demand Planning – przebieg procesu i korzyści z jego wdrożenia

Demand Planning jest procesem biznesowym, który pozwala prognozować zapotrzebowanie klientów na produkty firmy. Wdrożenie procesu planowania popytu niesie ze sobą liczne korzyści dla spółki. System FlexiReporting skutecznie pomaga we wdrożeniu i optymalizacji procesów Demand Planning.
Więcej
31 sty 2023

Prognozowanie Cash Flow – różnice w planowaniu metodą pośrednią i bezpośrednią

Prognoza Cash Flow stanowi w firmie istotne narzędzie dyrektorów finansowych. Dobrze przygotowany Cash Flow zarówno w wariancie bezpośrednim jak i pośrednim pozwala na efektywne zarządzanie płynnością firmy. Czym w praktyce różni się podejście pośrednie i bezpośrednie do raportowania i planowania przepływów pieniężnych?
Więcej
18 sty 2023

Kluczowe wskaźniki efektywności – projektowanie KPI w organizacji

Czym są kluczowe wskaźniki efektywności i jakie KPI powinny być uwzględniane w codziennej pracy kontrolerów i analityków? W praktyce takim wskaźnikiem może być dowolny parametr opisujący wyniki określonych działań. Najważniejsze w stosowaniu KPI jest właściwy dobór kluczowych miar dla danego obszaru biznesu.
Więcej
10 sty 2023

Prognoza przepływów pieniężnych – efektywne zarządzanie płynnością firmy

Prognoza przepływów pieniężnych jest jednym z niezbędnych narzędzi CFO. Możliwość zaplanowania Cash Flow w perspektywie krótko- i średniookresowej pozwala na efektywne zarządzanie płynnością firmy. Jak zatem przygotować budżet i prognozę Cash Flow, żeby stanowiła dobre źródło informacji dla osób zarządzających?
Więcej
05 sty 2023

Program do budżetowania – funkcje i korzyści z wdrożenia

Nowoczesny kontroling potrzebuje odpowiednich narzędzi informatycznych. Program do budżetowania pozwala skutecznie automatyzować i optymalizować procesy przygotowania budżetów i prognoz. Jak działają programy do budżetowania? Czym różni się program do budżetowania od arkusza kalkulacyjnego? Poniżej prezentujemy przegląd możliwości i funkcji programów do budżetowania.
Więcej
19 gru 2022

Wskaźniki efektywności biznesu z perspektywy controllingu

Koniec roku to idealny czas, aby spojrzeć z boku na obecnie funkcjonujące procesy i narzędzia controllingu w firmie. Warto zastanowić się czy są one właściwe do aktualnych potrzeb biznesu. Co może być priorytetem dla działów controllingu w nadchodzącym roku? Jak istotną rolę stanowią dla organizacji wskaźniki efektywności?
Więcej

Dowiedz się więcej jak nasze rozwiązania pomogą usprawnić controlling w Twojej firmie

NAPISZ DO NAS
#

Skuteczne rozwiązania IT dla controllingu, budżetowania, prognozowania i konsolidacji finansowej.

Rozwiązania

  • Raportowanie zarządcze
  • Budżetowanie i prognozowanie
  • Konsolidacja finansowa
  • Controlling HR
  • Alokacja kosztów
  • MSSF 16

Nawigacja

  • Start
  • Oferta
  • Specjalizacje
  • Case studies
  • Polityka Prywatności
  • Kontakt
  • +48 22 351 13 82
  • kontakt@flexisolutions.pl
  • al. Solidarności 171, 00-877 Warszawa
  • +48 22 351 13 82
  • kontakt@flexisolutions.pl
  • al. "Solidarności" 171, 00-877 Warszawa

Odwiedź nas na:

Odwiedź nas na:

2021 FlexiSolutions. All rights reserved.

  • Raportowanie zarządcze
  • Konsolidacja finansowa
  • Budżetowanie i prognozowanie
  • Planowanie i analizy HR
  • Alokacja kosztów
  • Sprawozdania finansowe
  • MSSF16
  • Specjalizacje
    • Controlling finansowy
    • Controlling sprzedaży
    • Controlling produkcji
    • Controlling logistyki
    • Controlling marketingu
    • Konsolidacja sprawozdań finansowych
    • Planowanie sprzedaży
  • Nasi Klienci
  • Case studies
  • Blog
  • Kontakt
  • NAGRANIA
Facebook-f Linkedin

Co cię interesuje?

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.