Prognozowanie popytu (ang. demand planning) to proces wspierający firmy produkcyjne w optymalnym planowaniu produkcji i zarządzaniu stanami magazynowymi. Szczegółowe planowanie sprzedaży w przekroju produktów oraz klientów, kanałów dystrybucji czy rynków geograficznych należy do katalogu najlepszych praktyk stosowanych przez firmy produkcyjne z wielu branż. Wdrożeniem prognozowania popytu szczególnie interesują się producenci z branży farmaceutycznej, spożywczej, FMCG czy DYI.
FlexiReporting dostarcza kompletny zestaw funkcjonalności umożliwiających efektywne wdrożenie procesów planowania sprzedaży i prognozowania popytu. Oprogramowanie FlexiSolutions wypełnia lukę w funkcjonalności systemów ERP, które zazwyczaj nie oferują funkcjonalności dopasowanych do potrzeb procesu demand planning.
Platforma planistyczna i raportowa FlexiSolutions umożliwia zbudowanie kompletnego, dopasowanego do potrzeb konkretnej firmy rozwiązania umożliwiającego tworzenie prognoz sprzedaży. Poznaj możliwości FlexiReporting i zobacz w jaki sposób nasz system pomaga wiodącym polskim firmom we wdrożeniu sprawnego procesu prognozowania popytu.
Prognozowanie popytu rozpoczyna się od analizy danych historycznych. Obroty za ostatnie miesiące oraz historia lat poprzednich stanowią wyznacznik trendów rynkowych. Menedżerowie sprzedaży potrzebują danych wykonania dla oceny sezonowości sprzedaży oraz zrozumienia dynamiki produktów lub Klientów.
Dla potrzeb planowania sprzedaży potrzebne są również dane o zamówieniach złożonych przez Klientów. Informacje o realizowanych zamówieniach powinny być widoczne na formatkach prognozowania popytu jako pozycje nie wymagające planowania przez menedżerów klientów lub handlowców.
Architektura FlexiReporting pozwala na stworzenie Data Lake dostosowanego do potrzeb prognozowania sprzedaży. System przetwarza informacje w wielowymiarowym modelu analitycznym zoptymalizowanym do potrzeb planowania popytu. Równocześnie zachowuje wszystkie szczegóły analityczne danych źródłowych, dzięki czemu użytkownicy mogą podejrzeć szczegóły transakcji sprzedaży lub złożonych zamówień.
Interfejsy integracyjne systemu mogą pobierać wykonanie sprzedaży (dokumenty sprzedażowe) oraz otwarte zamówienia. Źródłem danych może być system finansowo-księgowy, odpowiednie moduły systemu ERP, rozwiązania CRM lub inne systemy wykorzystywane przez dział sprzedaży. Dane mogą aktualizowane automatycznie nawet do kilku razy dziennie, tak by wszyscy zainteresowani mieli dostęp do maksymalnie aktualnych informacji.
Moduł prognozowania popytu FlexiReporting posiada predefiniowane formatki planistyczne. Gotowe do użycia wzorce umożliwiają:
Równolegle FlexiReporting gwarantuje elastyczność projektowania własnych formatek i raportów planistycznych. Potrzeby, które wymagają niestandardowego podejścia, mogą być z powodzeniem obsłużone w systemie w konfiguracji wdrożeniowej. Co istotne, formatki i raporty mogą być samodzielnie modyfikowane przez zaawansowanych użytkowników z wykorzystaniem narzędzi administracyjnych FlexiReporting.
System FlexiReporting jest w pełni zintegrowany z arkuszem kalkulacyjnym Excel. Praca z formatkami odbywa się bezpośrednio w środowisku Microsoft Excel. Jest to duże uproszczenie dla użytkowników. Wdrożenie nowego systemu w dziale sprzedaży nie wymaga zaawansowanych szkoleń i poznawania nowych narzędzi przez menedżerów klientów i handlowców.
FlexiReporting zapewnia możliwość elastycznego zarządzania słownikami wykorzystywanymi w procesie prognozowania popytu. Potrzebujesz planować indywidualnie top 50 klientów, a pozostałych zgrupować do wspólnego węzła „pozostałe”? Wystarczy, że odpowiednio zbudujesz hierarchię i skonfigurujesz mapowania klientów z kartoteki systemu ERP do słowników modelu Demand Planning. Podobnie możesz skonfigurować system w przypadku gdy proces prognozowania popytu ma być prowadzony na poziomie regionów, terytoriów lub kanałów dystrybucji.
W identyczny sposób możesz zarządzić katalogiem produktów. W większości przypadków opcją z wyboru jest planowanie sprzedaży na poziomie pojedynczego SKU. W tym scenariuszu, FlexiReporting pobiera aktualne kartoteki produktów z systemu ERP.
Rozwiązanie może jednak przetwarzać słowniki produktów i dane sprzedażowe dostarczając wartości dodanej. Dla przykładu, mechanizmy FlexiReporting mogą przejąć odpowiedzialność za zarządzanie wersjami produktu. Jeżeli zmiany receptury lub opakowania powodują powstawanie nowych kodów produktów w systemie ERP, FlexiReporting może zapewnić spójność raportowania historii na jednym, wiodącym SKU.
FlexiReporting pozwala dostosować horyzont i częstotliwość planowania do potrzeb organizacji. Dla przykładu, plany sprzedaży mogą być tworzone w układzie kroczącym z zastosowaniem okna 12 lub 18 miesięcy. Alternatywnie, gdy procesy operacyjnego wymagają takiej szczegółowości, system pozwoli na planowanie popytu z częstotliwością tygodniową lub dekadową.
FlexiReporting zdecydowanie ogranicza ilość pracy związaną z prognozowaniem popytu! Formatki systemowe pozwalają planować sprzedaż z dowolną szczegółowością. System jest gotowy do tworzenia prognoz sprzedaży metodą bottom-up, middle-out oraz top-down. Co więcej, to użytkownicy mogą elastycznie przełączać się pomiędzy poszczególnymi wariantami planowania, tak by jak najszybciej przygotować optymalną prognozę popytu. Niezależnie od wybranego podejścia, ostateczny plan sprzedaży powstają na poziomie produktów oraz klientów, regionów lub kanałów dystrybucji zgodnie z centralnie ustaloną szczegółowością procesu Demand Planning. Co to oznacza w praktyce przedstawiamy w jednym z naszych wpisów ma blogu.
FlexiReporting pozwala na przygotowanie ilościowego i wartościowego planu sprzedaży. Działy produkcji i zakupów potrzebują informacji o strukturze ilościowej i asortymentowej sprzedaży. Z drugiej strony Zarząd oczekuje prognozy obrotów i marży w ujęciu wartościowym.
System umożliwia planowanie sprzedaży w jednostkach zgodnych z kartotekami produktów. Mogą to być opakowania, kilogramy, tony, m2 lub m3 w zależności od specyfiki asortymentów oferowanych przez przedsiębiorstwo. Równocześnie FlexiReporting może automatycznie przeliczać plany sprzedaży na wartości finansowe. System wykorzystuje cenniki, warunki handlowe czy parametry promocji.
Parametry planistyczne mogą być wprowadzane na formatkach planistycznych lub importowane z systemów zewnętrznych. Przykładowo, źródłem cen i warunków handlowych mogą być odpowiednie kartoteki systemu ERP. Alternatywnie, parametry te mogą być pobierane z danych controllingowych tak by zapewnić spójność danych Demand Planning i prognoz finansowych.
FlexiReporting wspiera analizę danych w procesie prognozowania popytu. Użytkownicy mogą elastycznie pokazywać lub ukrywać wartości referencyjne i wskaźniki na formatce planistycznej. System dostarcza predefiniowane raporty, za pomocą których użytkownicy przeglądają, analizują i weryfikują plany sprzedaży.
Dodatkowo oprogramowanie zapewnia możliwość wielowymiarowej analizy danych OLAP. Użytkownicy mogą samodzielnie tworzyć i modyfikować raporty ad-hoc, zaś system pozwala na agregację prognoz popytu i danych historycznych z wykorzystaniem dowolnych atrybutów produktów i klientów. W ten sposób marketing, Zarząd i inni interesariusze zyskują możliwość analizy danych według kategorii produktowych, marek, rodzaju i wielkości opakowania czy roku wprowadzenia na rynek.
Oprogramowanie do planowania sprzedaży FlexiReporting pozwala na jednoczesną pracę wszystkich interesariuszy ze spójnym zbiorem danych. Po pierwsze, handlowcy i menedżerowie sprzedaży mogą niezależnie aktualizować dane na formatkach swoich klientów. Po drugie, skonsolidowane prognozy popytu trafiają automatycznie do raportów udostępnianych dla działu planowania produkcji czy controllingu.
Systematyczna aktualizacja danych z systemu ERP i centralne zarządzanie parametrami planistycznymi gwarantują należytą kontrolę nad poprawnością informacji w systemie.
FlexiReporting archiwizuje historyczne prognozy i pozwala na analizę odchyleń zgodnie z ustaloną długością lead time produktów. System pozwala zdefiniować raporty trafności prognoz popytu (forecast accuracy) uwzględniając jako referencję dla analizy odchyleń dane z odpowiedniej wersji archiwalnej. Na przykład jeżeli cykl produkcji lub zaopatrzenia wynosi 3 lub 4 miesiące, to wskaźnik trafności prognoz może być liczony na podstawie wykonania bieżącego miesiąca oraz prognozy tego miesiąca z odpowiedniego przebiegu historycznego.
Raporty trafności prognoz popytu pomagają w doskonaleniu procesu demand planning. Wersjonowania planów sprzedażowych zapewnia transparentność informacji oraz pomaga zrozumieć przyczyny zmian i odchyleń.
2021 FlexiSolutions. All rights reserved.
Co cię interesuje?